Et kig i krystalkuglen, set med mine videobriller.

Mit bud på hvad der bliver mere af på videofronten ude i den store verden i 2020 er vældig banalt, og kommer sikkert ikke som den store nyhed. Alligevel er der overraskende få danskere der benytter sig af denne sindssygt gode GRATIS branding- og forretningsmulighed….

Hvad snakker hun om? Tadaaa hun snakker om Youtube.

Hvis man lige prøver at smage på denne sætning: ”You-tu-be er ver-dens an-den stør-ste sø-ge-ma-ski-ne”….. ja så er det vel egentlig ret så dumt ikke at smide nogle videoer derop ik!

”Hvorfor skulle jeg smide videoer på Youtube – jeg har jo ikke noget interessant at vise på video”. Lad mig sige det på denne måde – hvis du har en virksomhed eller en fritidsinteresse, så har du noget interessant at byde på. Om det er mindfulness, fitness, tanker (ja dem inde i hovedet), slanger (cykler eller levende), DIY, træbeskæring, fuglekigning, kafferistning, strikning, excelnørd, you name it – så se at få det smidt på Youtube.

”Jamen det er da kun teenagerne der sidder klistret til Youtube”. Mjaa det er det altså ikke – som sagt er det verdens 2. største SØGEMASKINE, dvs at folk de SØGER derinde efter råd, vejledning og underholdning. Det vilde er at Youtube videoer OGSÅ dukker op i Google søgningerne. Dvs at hvis du Googler din kaffemaskine fordi en af lamperne blinker, og du ikke kan hitte ud af hvad der er galt – ja så er der højst sandsynligt en nørd der har lagt en video på Youtube, om hvordan du lige fikser den.

Lad os sige at den nørd det er dig. Du har altså lagt noget brugbart for andre på Youtube – de søger efter det, og de finder…… DIG. Du er den eneste der har lagt sådan en informativ video om den kaffemaskine på Youtube (ovenikøbet på dansk), og kompasnålen peger lige hen på dig! Evt sætter folk et flueben ved din kanal og vups, så har du dig lige en abonnent. Abonnenter får automatisk besked om de næste videoer du lægger op… men det er ikke det eneste, for du har selvfølgelig også linket til din fede køkkenbutik/café/boligindretning/kaffeimport eller hvad det nu er du har. Så pludselig genererer du trafik ind i din ’butik’, om det er en fysisk eller virtuel en af slagsen.

Youtube er altså ikke bare et sted hvor du uploader dine videoer, for at trække linket fra fx din præsentationsvideo ind til din hjemmeside, eller ind i mails til nye kunder – men et sted hvor masser af mennesker søger efter video inden for deres interesseområde.

Så det er egentlig bare om at komme i gang, og første step er at du skal lave dig en Youtube kanal. Det er ret enkelt og hvis du imod al forventning ikke kan finde ud af det, hvad gør du så? Jo så søger du selvfølgelig efter en tutorial (instruktion) om det på…. Youtube!

Husk i øvrigt at navngive dine videoer på Youtube så det giver mening for seeren. Plus endnu vigtigere, at de så kan findes i søgninger – også på Google.

 

Ps: Jeg lavede en Youtubekanal i 2013 med handy råd til mine unger når der var noget de var i tvivl om. Min video om hvordan man lufter en radiator ud så den varmer, er blevet set knapt 30.000 gange på 6 år, og det er da meget pænt i forhold til at den er på dansk, og at den egentlig kun var til brug til mine unger og deres venner.

Hvis din radiator ikke varmer, kan du se videoen her: https://www.youtube.com/watch?v=VaJmzBTOBjQ